Sailing4fun
HOME
Doel
Voor wie?
Wat krijg ik?/Wat kan ik doen?
Gratis lid worden!
Kosten seizoenslidmaatschap
100% privacy
Herkenningsvlag
Contactgegevens
Algemene voorwaarden
Informatie
Aanvragen
Lid worden?
Aanmelden
Inloggen voor leden
Links
Geen links beschikbaar
Artikel
Meer over X-yachts
 
X-Yachts
X-Yachts

In 1979 werd in Denemarken één van de meest successvolle kwaliteit geörienteerde produktie werven van dit moment opgericht. X79, X99, X102

Tijdens de jaren ’80 ontwierp en bouwde X-Yachts winnende IOR jachten voor wereldwijde klasse races. Het succes in die markt trok de aandacht van de toermarkt, waar vraag was naar snelle en comfortabele zeiljachten van hoge kwaliteit. Het werd duidelijk dat de opgedane ervaring van de snelle racers gebruikt kon worden bij de bouw van ‘high performance cruising’ jachten.

Gedurende de ’90-er jaren werd de serie ‘Performance Cruisers’ gevestigd. De X-412 was het eerste model in de nieuwe serie en werd gevolgd door de X-512, X-382, IMX 38, X-442, X-362, X-332, X-302, X-612, X-482 en in 1999 door de X-562.

Het nieuwe millennium werd gevierd met de introductie van de IMX 40 racer – een bijna onverslaanbare IMS and IRC boot. Begin 2002 volgde de IMX 45 de IMX 40 in het race circuit en volgde de successen wereldwijd. De eerste X-Yacht 73, gebouwd in 2001, was een volgende mijlpaal in de werf’s geschiedenis. Dit jacht introduceerde X-Yachts als werf in de luxe “deep water’ cruising markt.


De werf X-Yachts is opgericht in 1979.Het eerste jacht van de fabriek in Haderslev in Denemarken was de 8 meter ôone design "X-79". Het ontwerp van Niels Jeppesen was (en is nog steeds) snel. Het jacht werd populair en al snel ontstonden er vloten in Denemarken, Duitsland en Zweden.

In het midden van de jaren '80 was er de stijgende vraag voor een jacht met gelijkaardige kwaliteiten als de X-79, maar met een lengte van rond de 10 meter. Een eenheidsklasse die snel genoeg was om bestaande jachten van gelijke grootte, met inbegrip van ¥ ton wedstrijdjachten, bij te blijven en ook nog comfortabele genoeg is om af en toe mee te toeren. Het prototype van X-99 werd gelanceerd in 1985, en binnen ÚÚn week werden 100 boten verkocht! Geen andere boot heeft sindsdien een dergelijke spectaculaire lancering genoten. Binnen de eerste 2 jaar hadden de X-99 klasses behoorlijke vloten in Denemarken, Duitsland, Zwitserland en Nederland. Deze lijst werd al snel aangevuld met Engeland , Hong Kong en Zweden.
Inmiddels trekken de wereldkampioenschappen jaarlijks tussen de 40 en 50 deelnemers uit 9 verschillende landen.

Door de jaren heen zijn er verschillende verbeteringen doorgevoerd aan de X-99.
Enkele voorbeelden:

  • In eerste instantie werden de boten gebouwd op een houten frame, dit is in 1990 vervangen door een stalen frame.
  • Vanaf 1991 werden de plexiglas ruiten in een aluminium frame geplaatst en werd de Buks Saildrive vervangen door een Volvo Penta.
  • In 1996 werd Nr 500 geleverd aan onze Nederlandse importeur. Deze eerste MK II uitvoering te herkennen aan de twee kleine ruitjes aan beide kanten , een andere striping en een gewijzigde deck-lay out.

 

Al sinds 1989 bestaat de Internationale X-99 Klasse Organisatie. Samen met X-Yachts (ÚÚn stem) heeft elk land met een nationaal erkende vloot ÚÚn stem. Deze Internationale Organisatie beschermd de eigenaars van de X-99 voor onnodige kosten door ôongewensteö ontwikkelingen. Wanneer je graag fanatiek wedstrijd wilt varen en af toe wil toeren met de familie, is de X-99 een ideale boot.


Een weekendje weg met vrienden, 2 weken weg met de familie of gewoon een lekkere dag op het water, met de X-79 is dit allemaal geen probleem.

Door de grote kuip is het mogelijk om met 6 volwassenen in alle comfort te genieten van een dag op het water. De tuigage is weliswaar sportief, echter vergevingsgezind genoeg om zonder optimale trim
tot indrukwekkende prestaties te komen.

  Climax NED 5594  
Het interieur is voorzien met alle gemakken die je normaal gesproken pas vind op boten die vele malen groter zijn of die qua zeilprestaties niet kunnen tippen aan de X-79. De boten zijn standaard voorzien met een 2 pits kooktoestel, spoelbak met kraan, opbergruimte achter de rugleuning en onder de bedden, accu met binnen- en buitenverlichting, 6 slaapplaatsen, grote bakskisten, kompas. Als optie was er ook een mogelijkheid tot het kopen van een tafel en een toilet, op de meeste boten zijn deze aanwezig.   Enixma D 289
  Hoewel deze items zorgen voor zeer veel comfort, levert de boot hiermee niet in op haar zeilprestaties, wat resulteert in een zeer groot vaargebied tijdens een weekendje weg en vakanties. Tevens is de boot makkelijk te traileren, waardoor de mogelijkheden onbeperkt worden. 
Blond NED 7175
 De avondwedstrijden met vrienden, de clubwedstrijden in het weekend, ORC/IMS/IRC tijdens nationale evenementen of nog beter eenheidsklasse wedstrijden in het gehele land en Europa.

Tijdens wedstrijden onder welk rating systeem dan ook, geniet je met een X-79 altijd van de snelheid die dit ontwerp in zich heeft. Deze stelt je in staat om tijdens de avondwedstrijden en clubwedstrijden met veel grotere boten te strijden om line honours, om vervolgens op rating vaak als absolute winnaar uit de bus te komen. Deze kwaliteit heeft ook op grote nationale evenementen al vaak tot succes geleidt, o.a. winnaar van: de Verbondsbezem, North Sea Regatta, Flevo Race, Zuiderzeeweek, etc.

Toch heeft het zeilen onder een rating systeem altijd één groot nadeel, win je door een goede rating of juist omdat de ander een slechte rating heeft. Uiteindelijk is er maar één manier om daar achter te komen en dat is door eenheidsklasse varen.

De X-79 heeft in verscheidene Noord-Europese landen (Finland, Zweden, Noorwegen, Denemarken, Duitsland, Nederland) een eenheidsklasse status verworven en in al deze landen is er een actief programma voor de schepen.
Sluitingswedstrijd lelystad Haven 2004

De reden hiervoor is duidelijk, de X-79 heeft alles in zich om voor de beginnende wedstrijdzeiler tot de meest verstokte wedstrijdzeiler een grote uitdaging te zijn. De boot is erg gevoelig voor bemanningsgewicht, bakstag- en checkstay spanning, zeiltrim, etc. Door het varen tegen elkaar met dezelfde boten (strikte eenheid) leer je snel van elkaar en zijn er altijd gevechten gaande in het veld. Iedere fout kan je één plaats kosten en tijdens een goede boeironding is het mogelijk om twee plaatsen te winnen. Het varen tegen elkaar, met niemand anders dan jezelf de schuld te geven van het succes of verlies, creëert ook een gezellige sfeer binnen welk evenement dan ook.   

Door deze competitie en gezelligheid zijn er door het hele land goed bezochte eenheidsklassenwedstrijden en activiteiten. Ook speelt de actieve klassenvereniging hierin een actieve rol.

Voor vragen of meer informatie over de X-79 of de Nederlandse X-79 Klassenvereniging mail naar: info@X79.nl



 

klik hier om terug te gaan


Oproep plaatsen

en

Reageren

Dating Watersporters
Extra voordelen leden
| HOME | News | Alle Artikels | Email ons |
Bijgewerkt op: 26-9-2018 ©2001 viprojects.com . Alle rechten voorbehouden.
Deze site is ontworpen voor IE 5.x of NS 6.x
produced and hosted by VI-Projects